The Sailor as Flâneur: Reappraising English Sailortowns, 1750-1820
Isaac Land  1@  
1 : Department of History, Indiana State University  -  Site web
621 Chestnut Street Terre Haute, IN 47809 -  États-Unis

Pierce Egan's Life in London depicts the Wapping district as a promiscuous mix of ethnicities, languages, and pleasure-seekers. Historians of the Atlantic World have been quick to see the potential for vernacular cosmopolitanism here, yet the paradox remains that sailors actively cultivated a reputation as “men apart.”

I consider songs and autobiographies, but also the Home Office archival material recounting clashes between sailors, tavern-keepers, and press gangs. Examining certain classic sailortown behaviors—the flamboyant clothing, the ostentatious promenades in groups—I suggest that “Jack in Port” had elements of a self-conscious, parodic pose, more in line with our concepts of subculture than of the transnational.

La vie à Londres de Pierce Egan représente le quartier Wapping comme un mélange de promiscuité d'ethnies, de langues et de jouisseurs. Les historiens du Monde de l'Atlantique n'ont pas tardé à voir le potentiel du cosmopolitisme vernaculaire ici, mais le paradoxe reste que les marins ont cultivé activement une réputation comme les « hommes éloignés ». 

Je considère les chansons et les autobiographies, mais aussi les documents d'archives Home Office qui racontant affrontements entre les marins, les cabaretiers, et les « press gangs ». J'examine certains comportements classiques de « Sailortown » --des vêtements flamboyants, les promenades ostentatoires dans les groupes -- et je propose que « Jack in Port » avait des éléments d'une auto-conscience, et une pose parodique, plus en ligne avec nos concepts de la subculture que de la transnationale.


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